Translate

    Follow on Bloglovin
    maandag 29 oktober 2012

    Rollenspel!

     http://selmafoeken.nl/images/2008/01/30/43o2864.jpg



    Hallo,

    Op mijn opleiding volg ik de module "SoCoVa". Dit staat voor sociale communicatieve vaardigheden, waarbij ons word uitgelegd op welke aspecten wij later voor het uitoefenen  van een vak kunnen letten als wij een boodschap willen overbrengen. Men kan dan denken aan bijvoorbeeld lichaamstaal, houding van personen  en hoe men bijvoorbeeld een gesprek het beste zou kunnen afkappen. Bij dit vak worden ook rollenspellen uitgevoerd, en als beginnend student is dit niet altijd even makkelijk.
    Tijdens de training van vandaag werd assertiviteit besproken.
    Wanneer je bijvoorbeeld duidelijk maakt (op een nette manier) dat je iets wilt, dan vertoon je assertief gedrag. Assertiviteit kan onderverdeeld worden in sub-assertief en agressief.
    Sub-assertief is dan wanneer iemand een ondertoon aanslaat. Diegene stelt zich dan als het ware onderdanig op.
    Een voorbeeld om dit te illustreren:
    Stel, ik vraag aan iemand of diegene iets voor me wil doen( bijvoorbeeld het maken van een tijdrovende opdracht waarvoor ik écht geen tijd en écht he-le-maal geen zin heb om die 6 uur durende opdracht te maken), als dan die gene niet zou weigeren om die opdracht te maken dan vertoont hij sub-assertief gedrag en ik zou dan assertief gedrag vertonen.
    Agressief gedrag spreekt voor zich: wanneer je té ver gaat. Hierbij ga je over de grens van een ander heen.

    Tijdens deze training werd van ons (studenten) gevraagd om via een rollenspel assertiviteit, sub-assertiviteit en agressiviteit te illustreren. Van mij werd gevraagd om agressief gedrag te illustreren. En "if you really knew me, you would know that.." ik dus altijd (of beter gezegd meestal) vrolijk ben. Voor mij is de knop omzetten van vrolijk naar agressief heel moeilijk, daardoor vertoonde ik tijdens het rollenspel op dat moment ook geen agressief gedrag, terwijl ik het wel zo bedoelt had (dit was te merken op mijn houding en stemverheffing). 

    Persoonlijk zie ik het nut van de rollenspellen ook niet in. Een ieder kan (naar mijn mening) sub-assertief zijn op de juiste momenten, assertief op de juiste momenten zijn en zeer zeker zich zelf verdedigen. Waardoor diegene op dat moment agressie vertoond. Die rollenspellen zijn namelijk nogal gemaakt (wat ook logisch is). Maar ja, het hoort nu eenmaal bij de opleiding.

    Hopelijk was dit artikel voor beginnende studenten leerzaam.
    HBO studies die niet praktijkgericht zijn ( HBO verpleegkunde kent zo bijvoorbeeld wel meer praktijk gerichte kanten) kunnen toch enkele praktijkgerichte taken omvatten.

    See you soon!

    Bron foto: http://selmafoeken.nl/images/2008/01/30/43o2864.jpg

    0 reacties:

    Een reactie posten

    Mogelijk gemaakt door Blogger.
    Thomas - Find me on Bloggers.com

    Populaire berichten