Translate

    Follow on Bloglovin
    dinsdag 29 april 2014

    Rechtspraak ontdaan van juridisch jargon!

    Beste lezer,
    Het lijkt vandaag de dag dat er grote veranderingen in de rechtspraak gaan komen.
    Het juridisch jargon zal verdwijnen volgens een bron (lees: de speld.nl), lees hieronder mijn bevindingen daarover.

    Artikel 6 EVRM, een bekend artikel dat grote rol speelt bij dit soort zaken, natuurlijk in combinatie te lezen met artikel 121 Grondwet. Beide vereisen een openbaarheid van de rechtspraak, onder voorbehoud van de genoemde voorwaarden natuurlijk. Maar wat als de rechtspraak openbaar en (zoals dat nu natuurlijk is) maar vaak onbegrijpelijk is -vooral voor een leek- doordat het te veel voorzien is van juridisch jargon? Draagt dit deel bij aan een eerlijke procedure, aan een volstrekt juiste openbaarheid? Mijn inziens heeft men er vrij weinig aan om rechtspraak openbaar te maken en te voorzien van juridisch jargon waardoor het alleen maar onbegrijpelijker wordt, daardoor is het beter om de rechtspraak te ontdoen van juridisch jargon en dat het  daardoor begrijpelijker wordt voor de buitenwereld.

    Als het juist is wat op de speld.nl is gepubliceerd dan lijkt dit mij een goede keuze voor de rechtsontwikkeling. Natuurlijk is jargon passend op zijn tijd, maar voor de rechtspraak is het een beetje te veel, naar mijn idee, om dit ook in juridisch jargon te publiceren. Naar mijn idee is het niet alleen beter voor leken om de rechtspraak te ontdoen van juridisch jargon maar ook voor de rechtswetenschap in zijn algemeen. Mij lijkt het juist efficiënter en bovendien ook sneller werken als rechtspraak ontdaan wordt van juridisch jargon; het probleem bij het gebruik maken van juridisch jargon is namelijk dat het veel vage termen kent, en wie vage termen gebruikt vraagt om interpretatie. Wanneer minder of geen juridisch jargon wordt gebruikt dan valt het proces dat in interpretatie gaat zitten voor een groot gedeelte al weg, daar hoeft dan minder tijd in besteed te worden waardoor er meer tijd vrij komt voor andere zaken.
    Het spreekt voor zich dat ik op deze manier eindeloos door kan redeneren over het weglaten van juridisch jargon. Of het nu waar is of niet wat op de speld.nl gepubliceerd is, voor een rechtenstudent als mij prikkelt het artikel wel de lachspieren aardig.
    Ik ben in ieder geval vóór het ontdoen van de rechtspraak van juridisch jargon!

    See you soon.


    0 reacties:

    Een reactie posten

    Mogelijk gemaakt door Blogger.
    Thomas - Find me on Bloggers.com

    Populaire berichten